۴ آذر ۱۳۸۹، ۱:۵۹

اجلاس اوآنا - استانبول /

نشست اجرایی "اوآنا" در استانبول گشایش یافت

نشست اجرایی "اوآنا" در استانبول گشایش یافت

استانبول - خبرگزاری مهر: سی و دومین نشست کمیته اجرایی سازمان خبرگزاری‌های آسیا ـ اقیانوسیه OANA با حضور مدیران ارشد خبرگزاریهای عضو چهارشنبه شب در استانبول گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، سی و دومین نشست کمیته اجرایی سازمان خبرگزاری‌های آسیا ـ اقیانوسیهOANA  با حضور اعضای کمیته اجرایی شامل مدیران عامل ایرنا، برناما مالزی، ایتارتاس روسیه و شینهوا چین، آذرتاج ترکیه، کونا کویت، پی تی آی هند، کیودو ژاپن، وی ان ای ویتنام و مهر آغاز ومحور موضوعات مورد بحث در نشست رسمی کمیته اجرایی فردا پنجشنبه به تصویب رسید.

خبرگزاری‌های ایرنا، مهر و فارس  از جمهوری اسلامی ایران، آناتولی از ترکیه، شینهوا از چین، پی تی آی از هند، ترند از آذربایجان، آنتارا از اندونزی، برناما از مالزی، ترند و آذرتاج از جمهوری آذربایجان، کیودو از ژاپن، ایتارتاس از روسیه، مونتسامه از مغولستان، "وی ان ای" از ویتنام، یونهاپ از کره جنوبی، "تی ان ای" از تایلند، کونا از کویت و آوا از افغانستان از مهمانان نشست فردای استانبول هستند.

سازمان خبرگزاری‌های آسیا ـ اقیانوسیه با ابتکار یونسکو با هدف تضمین تبادل آزاد و مستقیم اطلاعات و اخبار در میان بنگاههای خبری منطقه‌ای در سال 1961  بنیان نهاده شد که بیش از نیمی از جمعیت جهان را در خود جای داده است.

41 خبرگزاری از 33 کشور منطقه آسیا و اقیانوسیه تاکنون به عضویتOANA  درآمده‌اند و محدودیتی برای عضویت چند خبرگزاری از یک کشور به این سازمان وجود ندارد به شرط اینکه نخستین خبرگزاری عضو با پیوستن دیگر خبرگزاری‌ها موافقت کند. ایرنا اولین عضو ایرانی سازمانOANA  است.

مجمع عمومی اوآنا هر سه سال یکبار برگزار می شود که به انتخاب ریاست دوره بعد اوآنا می پردازد. نشست‌های کمیته‌های اجرایی و فنی آن هم سالیانه برگزار می‌شود که پیگیری مصوبات مجمع عمومی و ارائه راهکار و پیشنهاد به مجمع عمومی، تحولات و پیشرفت‌های یکسال گذشته در حوزه فناوری و خبری را در دستور کار دارد. کمیته اجرایی 12 عضو دارد که پنج عضو در هیئت رئیسه هستند و هفت عضو دیگر عادی هستند. گروه فنی هم 14 عضو دارد که 11 عضو آن را کمیته اجرایی و سه عضو دیگر را مجمع عمومی انتخاب می‌کند.

مدیران عامل خبرگزاریهای ای ای پی استرالیا، ایرنا، برناما مالزی، آناتولی ترکیه، پی تی آی هند، کیودو ژاپن، ایتارتاس روسیه، یونهاپ کره، وی ان ای ویتنام، شینهوا چین و وی ان ای ویتنام 11 عضو هیئت فنی هستند که توسط کمیته اجرایی انتخاب می شوند.

سیزدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا ـ اقیانوسیه هم سه سال پیش به میزبانی اندونزی در جاکارتا برگزار شد. در همان اجلاس مدیر عامل خبرگزاری آنتارا از اندونزی "مخلص یوسف" برای مدت 3 سال به ریاست این سازمان انتخاب شد و خبرگزاری مهر و فارس به این سازمان پیوستند که مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان ایفا کند.

سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین نشست گروه فنی اوآنا سال گذشته به میزبانی خبرگزاری مهر با شعار "جستجوی تعامل در جهان رسانه" و با حضور40 نفر از مدیران عامل و مسئولان ارشد 18 خبرگزاری مهم منطقه در تهران برگزار شد.

کنگره اوآنا نیز اردیبهشت امسال به میزبانی خبرگزاری یونهاپ با حضور هیئتهایی از خبرگزاری مهر، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و خبرگزاری فارس در سئول برگزار شد.

کد خبر 1198083

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha